Inloggen Social Schools

Schoolontwikkeling

Wat we in het schooljaar 2023-2024 bereikt hebben
 
Schoolontwikkeling algemeen 
Met het team hebben we medio juni 2024 het schooljaar geëvalueerd en ook vooruit gekeken naar het nieuwe jaar. Doel was om samen vast te stellen wat bereikt is en wat aandacht vraagt. Belangrijk is focus, duidelijkheid en balans! Een en ander hebben we ook met onze medezeggenschapsraad besproken.
Dit jaar zijn we volop aan de slag gegaan met de doorontwikkeling van ons als jenaplanschool. Met ons team zijn we in 2021-2022 gestart met de ontwikkeling én profilering van ons concept. Middels een driejarige teamscholing gaan we samen aan de slag om dit concept, waar we heel erg in geloven, stevig neer te zetten. Dit schooljaar hebben we de derde stap gezet.
Hetkan! begeleidt ons bij deze ontwikkeling.
In de eerste jaren zijn we aan de slag gegaan met 'rijke taal', dit naast het borgen van 'vraag het de kinderen'. Vraag het de kinderen gaat om de zelfstandigheid en het eigenaarschap van kinderen. Wat vraagt dit van het kind én van de stamgroepleider? Afstemming op elkaar, een goede doorgaande lijn en het gebruiken van dezelfde teaal mét het juiste gedrag is hier wezenlijk. Met ondersteuning van Hetkan! en Onderwijs maak je samen, lag in 2022-2023 de focus op ontwikkeling van ons taalaanbod. Vanuit een inventarisatie van ons huidige aanbod en analyse van resultaten hebben we onderzocht welke werkwijze (en aanbod) het beste past bij een rijk taalaanbod dat we graag koppelen aan onze projecten.
We hebben besloten de lijn van Staal Taal te hanteren voor enkele taaldomeinen. Hiermee spreken we dezelfde taal, borgen we een doorgaande lijn en hoeven we niet alles zelf uit te vinden. Andere taaldomeinen, denk aan bijvoorbeeld 'spreken en luisteren' komen al terug in ons huidige aanbod (zoals in dagelijkse kringen). In 2023-2024 zijn we aan de slag gegaan om dit opgestelde taalaanbod in de praktijk te brengen. Daarbij zijn we ons projectonderwijs gaan verdiepen en versterken. Doel was om een nieuwe projectplanning op te stellen vanuit de nieuwe SLO-doelen. Deze doelen zijn echter nog niet vastgesteld, waardoor we ook onze planning nog niet hebben kunnen updaten. Wel zijn we samen aan de slag gegaan om ons aanbod te versterken; 
  • Betere start van een project om diepgang te bereiken, wat vraagt dit van kind én stamgroepleider
  • Het stellen van de juiste leervragen, wat vraagt dit van kind én stamgroepleider
  • Verbinden met de omgeving, hoe haal je de kennis in je groep?

Dit vraagt in 2024-2025 nog wel een vervolg.

In highlights onze terugblik 2023-2024

  • Onze ontwikkelingen en afspraken zijn we structureel gaan vastleggen in kwaliteitskaarten. Deze kwaliteitskaarten borgen onze ontwikkelingen en laten we periodiek, ter evaluatie, terug komen. De eerte kwaliteitskaarten zijn alweer bijgesteld.
  • Met betrekking tot het Jonge Kind hebben we in de onderbouw het spel verrijkt en nog meer zijn we vanuit doelen ons aanbod aan het opbouwen. Dit creeërt een rijke leeromgeving waar de stamgroepleider inititieert, begeleidt, coacht en stimuleert. In de middenbouw zijn we verder gegaan met meer spel voor de kinderen. Leonie Janssen begeleidt ons hierin. Inge is opgeleid als jonge kind specialist. Zij borgt het berdeneerde aanbod in de onderbouw en heeft ook bij de middenbouw het spel tijdens de blokperiode mee opgezet. Alle derdejaars hebben nu eker twee spelmomenten op hun weektaak staan.
  • Met inzet van vakdocenten bewegingsonderwijs is ons aanbod opnieuw versterkt.
  • We hebben met drie verrijkingsgroepen gewerkt waar kinderen van de midden- en bovenbouw met verrijkende opdrachten bezig zijn geweest met als doel het versterken van hun executieve vaardigheden. In de groepen komen deze vaardigheden steeds structureler terug en we zien ook in de onderbouw een rijkere aanpak voor kinderen die extra uitgedaagd moeten worden. We werken schoolbreed met breinkrachten. 
  • Onze projecten worden vanuit eenzelfde projectformulier voorbereid. We hebben hier cultuur en ICT/wetenschap een structurele plek gegeven.
  • Een hele grote groep mediatoren is opgeleid. We zijn trots op hun inzet!
  • We zijn verder gegaan met MijnRapportfolio. We hebben meer vaardigheid in het goed invullen van dit ontwikkeldocument. Ook kinderen worden hier iets vaardiger in. In kind-oudergesprekken staat het MRF centraal. Na een evaluatie met ouders en het team hebben we enkele aanpassingen doorgevoerd.
  • We zijn in het begin van het schooljaar met een nieuwe kinderraad gestart. In een vijftal overlegmomenten hebben de kinderen kritisch én opbouwend met ons meegedacht. Heel knap!
  • Dit jaar waren wij wederom opleidingsschool voor de studenten van Pabo de Kempel. Ook studenten van Gilde opleidingen hebben ons team verrijkt. 
  • Samen met 't Nest en Coninxhof zijn we op veel momenten samen opgetrokken; denk hierbij aan verkeersprojecten, beweegtrajecten en activiteiten met de bibliotheek.
  • We zijn gestart met een tweejarige pilot met de bibliotheek om het leesaanbod én de leesomgeving te verrijken.
  • Wekelijks hebben we weer weekopeningen kunnen organiseren. De kinderen hebben dit zelf gepresenteerd. Ook zijn er 12 schoolvieringen geweest.
  • Weer veel ouders vonden de weg naar onze school. We hebben gemerkt dat de ouderbetrokkenheid weer verbetert. Bij aanmeldgesprekken benadrukken we ook de participatie van ouders. Belangrijk voor het kind, fijn voor het team en goed voor ons aanbod.
  • Omdat de Keg in 2023-2024 50 jaar bestond, hebben we dit in september uitgebreid gevierd. een hele week stonden we stil bij dit bijzondere moment.
  • In december hebben we onze nieuwe naam bekend gemaakt, we heten vanaf 1 januari 2024 JKC Talententuin.
  • In bijeenkomsten met de gemeente hebben we de volgende stap kunnen zetten naar nieuwbouw voor JKC Talententuin. Na diverse project- en stuurgroepbijeenkomsten, bijeenkomsten met de gemeenteraad en/of commissie is op 27 juni 2024 besloten dat JKC Talententuin verhuist en nieuwbouw krijgt. Eind 2026 moet dit kindcentrum klaar zijn.
Onze voornemens 2024-2025

De rode draad blijft ‘Jenaplan’. We zijn een Jenaplanschool en vinden dat we dit beter en eigentijdser kunnen uitdragen. We gaan hier dan ook flink op insteken en streven ernaar om dit te verbinden met de doelen die we ook willen realiseren.  Met ‘HetKan!’ vullen we weer studiedagen in. We gaan uit van onze kracht en tegelijkertijd gaan we vooral samen het concept voor onze school inkleuren. Belangrijk is de gezamenlijke taal, de verbinding, het sterke pedagogische klimaat en borging van wat we samen doen.

Komend jaar steken we met HetKan! vooral in op het versterken van ons rekenaanbod. Ook streven we ernaar om onze projectaanbod vanuit de nieuwe SLO-doelen neer te zetten en een vervolg te geven op de scholing zoals we die 2022-2024 doorlopen hebben.

We werken wederom met drie ontwikkelgroepen;

Ontwikkelgroep Welbevinden
  • Goed voor mekaar stevig herijken en collega’s coachen. Afspraken herhalen, eventueel actualiseren en zorgen voor gezamenlijk gedrag en gezamenlijke taal.
  • Evaluatie aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen in eigen stamgroepen en daarnaast in de verrijkingsgroepen. Met name het signaleren en het inzetten op executieve vaardigheden staat centraal.
  • Verrijken kindgesprekken vanuit MRF (vergroten eigenaarschap van het kind).
Ontwikkelgroep Basisvakken en basisvaardigheden
  • Rekenaanbod versterken
    • Visie vaststellen
    • Evalueren aanbod
    • Evalueren en versterken van instructies
  • Borgen (warm houden) van aanpak begrijpend lezen (Close reading)
  • Aanpak rijk taalaanbod implementeren en evaluatiemomenten in bouwen initiëren.
  • In onderbouw versterken van VVE; naast Jill gaat ook Inge opgeleid worden.

We hebben de subsidie versterken basisvaardigheden toegewezen gekregen en zullen hier in september 2024 een plan opschrijven

  • Versterken rekenaanbod (aandacht voor de middengroep en het verrijken van ons rekenbod voor sterke rekenaars)
  • Verdiepen en versterken taalaanbod
  • Leren van en met elkaar (co-teaching, verdiepen instructies in blokperiodes)
Ontwikkelgroep Wereldoriëntatie en Techniek
  • Nieuwe cyclus voor projecten vaststellen, dit vanuit studiemomenten met Hetkan!
  • Thema’s verrijken en vooral verbinden ‘van binnen naar buiten en van buiten naar binnen’
  • Projecten zichtbaar maken in en rondom de school
  • Vaardigheden ICT ontwikkelen en verdiepen vanuit doorgaande lijn digitale geletterdheid
    • Visie op digitale geletterdheid vaststellen
    • Doorgaande lijn digitale geletterdheid vaststellen
    • ICT in blijven zetten als middel
Daarnaast aandacht voor:
  • Doorontwikkelen aanbod voor het Jonge Kind (in onderbouw én middenbouw)
  • Verrijken en voortzetten aanbod muziek en dans
  • Versterken van ons leesaanbod door in te steken leesbeleving (samenwerking met bibliotheek vanuit pilot)
  • Versterken van aanbod weerbaarheid/balans bij kinderen (weerbaarheidstraining achtstejaars)
  • Verrijken en verbeteren beweegaanbod
    • Inzet sportdocenten voor gymlessen en buitenspel
    • Inzet Reken- en taaldans in onderbouw
  • Voorbereidingen op nieuwbouw JKC Talententuin; diverse collega's participeren, evenals collega's van 't Nest, in werkgroepen
    • Architectenkeuze in oktober 2024
    • Start ontwerpfase